1 år med Zune

Idag var det då exakt ett år sedan jag provred och blev medryttare på Zune! Tänk vad tiden går fort :o
Under året har jag lärt mig otroligt mycket saker!
-
Under dom första två/tre månaderna och sommarlovet gick det jättebra för oss. Men under hösten började han testa mig.. Jag kunde inte galoppera ute, han stack med mig, även om jag bara skrittade ute kunde han få för sig och sticka i full galopp. Jag ville inte tro att det var sant. Och under all den här tiden såg jag inte Zune som Zune utan som vilken häst som helst. Jag bara antog att det skulle funka att dra ut och galoppera som det gjorde på ridskolan.
Så Zune sa emot i samband med det, det var inte bara det att han testa mig. Jag blev rädd och kunde inte lita på Zune och det blev bara värre och värre..
Under vintern började jag träna honom från marken för att bygga upp vårat förtroende till varandra. Det gick allt bättre och det ledde till att jag började träna honom helt löst. Efter en träningspass i mars någon gång så sa jag: "Jag börjar förstå mig på honom nu, Och jag tror att han börjar förstå mig med". Då hade jag "haft" honom i 9 månader.
I April när jag litade på honom igen, så testade jag att galoppera ute. Och det funkade hur bra som helst! Det enda som krävdes var att jag litade på honom och lät honom springa fritt på långa tyglar.
Så nu under två månader då jag nästan inte alls har mark och löstränat pga. att volten håller på att fixas (har saknat det som fan!) har det iallafall gått superbra med Zune och vi har kunnat göra allt tillsammans. Brukar race'a med honom på rakträckor och så räcker det med att säga "ptroo" så stannar han. Det är helt underbart hur bra det funkar nu!
-
Så det här året har jag verkligen lärt mig en massa! Att kunna lite på en häst såpass mycket är en otrolig känsla. Nu gäller det att jobba vidare och kanske nästa år har jag nått de målen jag vill!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0